Kuluvan talven aikana Pesäpalloliitto teki päätöksen kieltää ottelutapahtumissa energiajuomien välittämisen alle 16-vuotiaille. Mielestäni päätös oli ryhdikäs, perusteltu ja sellainen, johon koukkuun voisi myös muutkin kauppiaat omana tykönään lähteä. Katetta ja myyntituloja yritykset ehtivät hyvin saada myöhemminkin asiakkailta ja huomattavasti paremmin nuorille sopivista tuotteista.

Lähtökohtaisesti liitto kiinnitti talvella monipuolisessa näkemyksessään hyvin huomiota asian eri näkökulmiin. Ensinnäkin se, että kyseiset juomat eivät sisällä sellaisia ainesosia, mitä nuoret tarvitsevat. Toinen näkökulma oli terveydellinen. Kolmas pointti on kasvatuksellinen. Tärkeitä pointteja asiassa ovat jokainen yksitellen, yhdistettynä toisiinsa ja vielä yhteiskunnallisesti.

Omasta mielestäni pesäpallotapahtumassa voitaisiin samalla kieltää myös samoihin arvoihin perustuen yli 18-vuotiailta alkoholin myyntipisteet. Esimerkkinä otan oman kotikuntani Kouvolan. Täällä KPL:n ylläpitämä alkoholin myyntipiste on juniorien ja nuorison välittömässä läheisyydessä, kun esimerkiksi ennen ottelua tullaan otteluihin tai tauolla käydään spekulointeja pelin tapahtumista. Hyvät arvot jo on, joten niiden mukaan laajempikin toiminta olisi mielestäni hyväksi. Varainhankintaan löytyy varmasti ideoita muitakin.

Tupakointi on myös ottelutapahtumissa asia, johon voisi liiton ohjeistuksella mielestäni myös puuttua. Voisiko savukkeen käyttäjien omat kokoontumisajot järjestää ottelutapahtumassa erillisessä teltassa, jossa voisi olla aiemmin mainittu päihteiden myyntipistekin, jos sellainen välttämättä tarvitaan? Se ei välttämättä olisi huono ratkaisu. Tämä mahdollistaisi siellä myös erilaiset oheistapahtumat ottelun aikana, jos sellaisia tarvitaan. Savumerkkien lähettelijät voisivat mennä sinne ja kävisivät samalla keskustelunsa ottelusta siellä.

Nuoret tarvitsevat esikuvia, kaikki ihmiset tarvitsevat aitoja tunteita. Pelin hienouksia en ole myöskään vähentämässä, enkä ideallani mielestäni puuttumassa osallistuvan yleisön määrään. Näin ollen lippujen hintaa ei pidä ainakaan nostaa. Tiukassa taloustilanteessa tulisikin kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten seurat voisi kehittää markkinointia sekä ottelutapahtumaa ja muilla keinoilla lisätä katsojien keskimääräistä ihmisen tuomaa rahasummaa otteluita kohti.  Pienemmät lippujen hinnat voisi jopa vaikuttaa siihen, että pesäpalloperhe saisi uusia ihmisiä lajiin mukaan sekä katsomoihin myös. Lipputulojen osuus euromääräisesti saattaisi jopa nousta, kokeilla ideaa ainakin voi, eikä heti ainakaan tuomita.